Reserveren bij erediensten doen we niet meer vooraf, maar bij binnenkomst registreren we met 06-nummer of mailadres. BEHALVE voor de dienst op 1e kerstdag. Waarom? We willen zo veel mogelijk mensen uit de gemeente en in onze omgeving de mogelijkheid bieden om een kerstviering in de kerk mee te kunnen maken. Dit willen we doen op een ‘covid-veilige’ manier, dus op onderlinge 1,5 meter afstand, we gaan zitten op de plek die de koster ons wijst en we dragen mondkapjes bij binnenkomst en verplaatsing.
Door vooraf te reserveren kunnen we bezoekers zo efficiënt mogelijk indelen én weten we vooraf hoeveel mensen aanwezig zullen zijn. Mocht blijken dat er meer mensen aanwezig willen zijn dan er plaatsen zijn dan zal een 2e ‘kopie dienst’ om 11.30u worden georganiseerd.
Reserveren kan vanaf vandaag via de website. Het is ook mogelijk om telefonisch te reserveren via Adrie Kuijpers (351628/0630223557). Aanmelden kan tot maandag 20 december 23.59u. De reserveringsbevestiging ontvangt u op woensdag 22 december, waarin staat voor welke dienst er een plaats is gereserveerd. Dus houd uw mailbox in de gaten voor welke dienst u een reserveringsbevestiging ontvangt!
Update Corona-maatregelen
Zoals we allemaal gehoord hebben op de persconferentie lopen de besmettingen en ziekenhuisopnamen op en heeft de regering daarom maatregelen getroffen. Ook van ons als kerk wordt gevraagd, ondanks de vrijheid van godsdienst die we hebben daar wijs en verantwoordelijk mee om te gaan. Daarom hebben we een aantal besluiten genomen, met heel veel pijn in het hart, maar omdat we die verantwoordelijkheid wel willen nemen.
Bij alle activiteiten geldt dat de organisatie of leiding met zorg de voorbereiding doet, zodat iedereen zo veilig mogelijk kan deelnemen. We rekenen daarbij op een liefdevol gedrag van iedereen bij het opvolgen van aanwijzingen en de geldende richtlijnen.
Doel
We sluiten ons zo veel mogelijk aan bij het doel van de landelijke covid-maatregelen. Dat is het verminderen van contactmomenten om verspreiding te voorkomen.
Belangrijkste besluit
Alle bijeenkomsten na 17u – in of rondom kerk – zijn bij deze geannuleerd. De avonddiensten zullen online plaatsvinden. Wat wel kan is vergaderingen digitaal laten doorgaan. Ook kunnen activiteiten verplaatst worden qua tijdstip. Zolang de landelijke maatregelen worden gevolgd en de gemeenteactiviteit uiterlijk om 17.00 eindigt, zoals dat ook bij sommige (sport)verenigingen wordt gedaan).
Blijf thuis bij klachten of als u in afwachting bent van een covid testuitslag van u zelf of uw huisgenoten. We houden binnen en buiten 1,5 meter afstand. Dragen mondkapje (vanaf groep 6 / 9 jaar) bij binnenkomst en verplaatsing in het gebouw.
Hoe lang (nog)
Voorlopig gelden de extra maatregelen voor 3 weken; t/m zaterdag 18 december. Natuurlijk willen we de zaken positief benaderen, maar verwachten dat het niet bij 3 weken zal blijven op basis van de ervaringen van vorig jaar.
Alternatieven
We kijken dus ook alvast door naar januari 2022: “Wat te doen als er dan nog steeds veel beperkende maatregelen zijn?”. Dus zullen we komende tijd de leiding en organisatie van gemeente activiteiten benaderen om te kijken naar alternatieve vormen binnen de kaders van de covid-maatregelen. Heb je ideeën neem dan contact op met de leiding / organisatie om dit te bespreken. Als moderamen horen we graag van de leiding / organisatie, zodat in onderling overleg bepaald kan worden welke alternatieven passend zijn voor de situatie van dat moment.
Wat kan wel / niet
Oproep en aanmoediging
Laten we extra naar elkaar om blijven zien. Iedereen – jong of iets minder jong – vindt het leuk om een berichtje te krijgen; kaartje, appje, mailtje, etc. Een paar weken geleden kreeg ik nog een tip van een gemeentelid: “ik stuur in deze tijd minder kaartjes, maar bel effe; een (kort) praatje werkt.”
Ontmoeting in huiselijke kring kan, bijvoorbeeld ook om samen online de eredienst thuis mee te vieren (max 4 bezoekers / 1 bezoek per dag / extra voorzichtig 70+ met 12-). Denk ook eens aan een koffie-, thee- of wandel-date.
Vragen
Als je vragen hebt over de nieuwe richtlijnen of je wilt checken of jouw alternatief past binnen de kaders neem dan contact op met de covid-coördinatoren; robderuiter@ziggo.nl / 06-39787900 en pdueren@heijmans.nl / 06-51533237.
Namens het online moderamen een hartelijke groet,
Pieter van Dueren den Hollander