Wees voorzichtig!!!

Het aantal coronabesmettingen in ons land daalt niet zo snel als we samen hadden gehoopt. In Altena piekt het op dit moment (top 3 van Nederland). Inmiddels zijn ook veel dorpsgenoten en gemeenteleden positief getest. Allemaal beterschap gewenst en we bidden voor herstel en Gods nabijheid.

We doen een dringend beroep op iedereen. Wees voorzichtig! Voor jezelf en voor anderen. Kijk ook goed naar je eigen (fysieke) gesteldheid en bij twijfel meld je af voor groepsactiviteiten bij de (jeugd)leiding. Besluit je als groep te stoppen met fysieke bijeenkomsten laat het de jeugdouderling (bij jeugdwerk) of ouderling vorming een toerusting (bij groeigroepen) weten. Blijf in contact* met elkaar; we hebben elkaar juist nu hard nodig.

*) In contact met elkaar kan op verschillende manieren (zie ook hieronder), weet je even niet hoe laat het ons weten dan kunnen we kijken wat voor jou groep kan passen.

Uitgangspunten gemeentewerk

Als kerkraad hebben we afgelopen week een 3-tal uitgangspunten bepaald rondom de aangescherpte landelijke maatregelen en de adviezen vanuit de PKN:

1. We willen zo veel mogelijk het gemeente werk blijven stimuleren en moedigen de organisatie van aangepaste activiteiten aan:
  • Telefonisch contact waar fysieke ontmoeting niet veilig is of voelt
  • Vergader met behulp van video technieken (skype, teams, whatsapp, zoom, etc.; weet je niet hoe het werkt laat het weten dan helpen we er bij)
  • Kortom gebruik zo veel mogelijk digitale technieken
  • Fysieke ontmoeting in een veilige omgeving; zie vuistregels
  1. Bij gebruik van het kerkgebouw gelden de voorwaarden uit het gebruiksprotocol gepubliceerd op de website
  2. Activiteiten willen we veilig doen voor iedereen, daarom een aantal praktische ‘vuist-regels’; voor de duidelijkheid en om ieders creativiteit te bevorderen.

Vuist-regels

Wat kan wel en wat kan niet? Er wordt veel over geschreven wat het niet altijd duidelijker maakt. Voor kerkelijke activiteiten heeft de kerkraad 4 vuistregels bepaald:

1. Landelijke basisregels (RIVM-richtlijnen); op hoofdlijnen:
    1. Houd afstand; 1,5 meter
    2. Hygiëne; was regelmatig je handen / desinfectie
    3. Blijf thuis bij positieve test van jezelf of huisgenoten, dit geldt ook als jij of huisgenoten getest zijn en nog geen uitslag hebt.
    4. Blijf thuis als je in contact geweest bent met positief getest persoon
    5. Blijf thuis bij klachten verkoudheidsklachten (zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn), hoesten, benauwdheid, verhoging of koorts, plotseling verlies van reuk en/of smaak (zonder neusverstopping).
  2. Groepsgrootte
    1. Binnen (in het kerkgebouw): max. 30 personen
    2. Buiten: max. 40 personen
    3. Thuis: max. 3 gasten (≤ 12 jaar niet meegeteld)